Türkiye’nin lider şirketleri, teknoloji devleri, yerli ve yabancı 100’den fazla konuşmacı ile yapay zeka girişimlerinin katıldığı Türkiye Yapay Zeka Haftası (TR AI Week) başladı.
Tüm hafta sürecek TR AI Week’in açılışında TRAI Kurucusu Halil Aksu, Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi’nin kuruluşunu ve amacını anlattı. “Yapay zeka medeniyetimizin yeni işletim sistemi olacak” diyen Halil Aksu sözlerine şöyle devam etti: “2017’de henüz erken dönemdi. Şimdi 150+ yapay zeka girişimi sayıyoruz, her ay 5 – 10 tane ilave ediyoruz. Yapay zeka ile birlikte yaşamayı öğreneceğiz. Çünkü yapay zeka hayatımızın her alanında var olacak. Yapay zeka görüntü işlemeyle insan gözünden iyi görmeye, ses işlemeyle insan kulağından daha iyi duymaya, doğal dil işlemeyle insandan çok daha iyi ve hızlı anlamaya başladı. Tüm bu özellikler de yapay zekanın eğitime, finansa, otomotive, perakendeye ve daha birçok sektöre değer katmasını sağlıyor. TR AI Week’te tüm bu alanlarda yapay zekanın kattığı değerleri alanında uzmanlar kişilerle örnekler vererek konuşacağız.”
Türkiye Bilişim Vakfı Başkanı Faruk Eczacıbaşı
Halil Aksu’nun konuşmasının ardından Türkiye Bilişim Vakfı Başkanı Faruk Eczacıbaşı konuşma yaptı. “Aklımızın karıştığı, önümüzü göremediğimiz nerdeyse her gün yeni bir olguyla karşılaştığımız bir dönemdeyiz. Sadece ülkeler değil kurumlar da nerdeyse 5 sene önce yazdığı senaryoyu uygulamayacak durumdalar. Eski endüstriyel ülke rekabeti yerine bambaşka rekabetler göreceğiz.” diyen Faruk Eczacıbaşı gençlerin bilinçlenmesinin önemli olduğunu vurgulayarak sözlerine şöyle devam etti: “Gençlerin gerçekleri görebilmeleri, farklı gerçekleri değerlendirebilmeleri önemli. O yüzden TR AI Week’i çok önemsiyorum. Bu bilinçlenme yönünde de çok önemli bir misyon üstlendiğini düşünüyorum. Bugün Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi ile Türkiye Bilişim Vakfı iş birliğini paylaşmak benim için büyük bir gururdur.”
“Sanayi’nin Yeni Gücü: Veri ve Yapay Zeka”
TR AI Week’teki bir sonraki konuşmacılar Attilla Bayrak (SabancıDx, İleri Veri Analitiği Genel Müdür Yardımcısı) ve Suat Hayri Bekircan (Kordsa, Opex Grup Müdürü) oldu. “Sanayi’nin Yeni Gücü: Veri ve Yapay Zeka” başlıklı sunumunda Attilla Bayrak şu açıklamalarda bulundu: Bir tarafta dijital dünya bir tarafta fiziksel dünya eş zamanlı olarak varlar. Projeler, dijital ikizlerinin var olduğu düşünülerek planlanması gerekiyor. Fiziksel dünyadaki endüstri mühendisliği akışlarının dijital ikizlerinin çıkarıldığı, en iyi üretimin, en iyi sonuçlara ulaşmasını hedefleyen süreçler tasarlanıyor. Bu uygulamaların bir vaka örneği olarak Kordsa örneğini, Suat Hayri Bekircan, üretim ve tedarik zinciri uygulamalarına yapay zeka kullanımının kattığı değeri katılımcılara anlattı.
“Sürekli ve Kendi Kendine Öğrenen Sistemler”
TR AI Week’in bir sonraki konuşmacısı Altan Atabarut (SAS Türkiye ve Orta Asya Müşteri Danışmanlığı Ülke Müdürü) oldu. Farklı teknolojilerin çıktığını ve yeni sanılan teknolojilerin değiştiğini belirten Altan Atabarut sözlerine şöyle devam etti: “Sürekli yenilenen teknolojilere uyum sağlamak için sürekli ve kendi kendine öğrenen sistemlere ihtiyaç duyuluyor. Yeni teknoloji olarak entegre ettiğimiz teknolojilerin işe yaramadığı ortaya çıktığı için gündemden kalkabiliyor. Gelen verinin hızlı bir şekilde işinize entegre edilmesi gittikçe önem kazandı. Bir hata yapıyoruz. Veriyi işleme süreçlerini önce çok pahalı olan depolama sistemlerini satın alıyoruz, sonra çok büyük ve çok kapsamlı olarak biriktirilen ve depolanan verilerin analizi, bu büyük ve kapsamlı verilerin analizinden çıkan sonuçlara göre verilen kararlar ve bu sürecin geri bildiriminin alınarak uygulama raporlarının hazırlanması olarak işliyor ve bu süreçlerde milyonlarca dolar harcanıyor. Hızlı bir şekilde gelen anlık verinin analizi ve bu analize uygun anlık kararlar verebilmeliyiz.”
“İleri Analitik ile Dijital Dönüşüm”
TR AI Week’teki bir sonraki konuşmacı “İleri Analtik ile Dijital Dönüşüm” başlıklı sunumuyla Koç Digital Şirket Müdürü Önder Kaplancık oldu. En önemli noktalardan birinin temiz data alabilmek olduğunu vurgulayan Önder Kaplancık COVID-19’un ileri analitiğin popülerliğini artırdığını belirtti ve sözlerine şöyle devam etti: “İleri analitik alanındaki use-caselere bakıldığında, farklı uygulamalar teknolojiler kullanılabiliyor. ML veya derin öğrenme ya da sadece forecasting teknoloji de kullanılabiliyor.”
“Yeni Nesil Diyalogsal Yapay Zeka Geleceği Nasıl Şekillendirecek?”
TR AI Week’teki bir sonraki konuşmacı CBOT CEO’su Mete Aktaş oldu. 2019 yılında 1.3 milyar ABD doları olan chatbot market büyüklüğünün, 2024 yılına gelindiğinde 7.6 milyar ABD doları olmasının beklendiğini belirten Mete Aktaş, Chatbot’ların geleceğinin nasıl şekilleneceğiyle ilgili şöyle konuştu: “Yapay zekanın anlama kapasitesi daha fazla olacak. Çoklu kanal deneyimi daha yaygın hale gelecek. İnsanlaştırma çok daha önemli hale gelecek. Yapay zeka insanların yerini alamayacak, hiçbir zaman insansız çözümler haline gelmeyecek. Bu çözümler insanların hayatlarını kolaylaştıracak çözümler olarak hayatımızın bir parçası olacak. Bir projenin uçtan uca hayata geçirilmesi her geçen gün daha da hızlanacak. Yazılım platformları dönüşecek.”
“Bağlantılı, Paylaşımlı, Otonom Sürüş Deneyimi”
TR AI Week’teki “Bağlantılı, Paylaşımlı, Otonom Sürüş Deneyimi” paneline Ali Peker (Adastec), Hayriye Karadeniz (Ford Otosan), Özlem Vidin Engindeniz (Mercedes Benz – Daimler), Oğuzhan Yıldız (Renault Mais) katıldı. Ceyda Özkul’un (ALJ Finans) moderatörlüğünü üstlendiği panelde Hayriye Karadeniz ve Özlem Vidin Engindeniz, yapay zekanın otomotiv sektöründe nerelerde kullanıldığı, nasıl ele alındığını ve gelişen teknolojilerle ortaya çıkan yeni taşımacılık şekillerine dair görüşlerini paylaştı. Ali Ufuk Peker ve Oğuzhan Yıldız otonom araçların nasıl yaygınlaşacağı, bu dönüşüm sürecinin nasıl olacağı ve otonom araçların mesleklerde nasıl değişiklik oluşturabileceği hakkındaki öngörülerini anlattı.
“Bankacılıkta Hasat Zamanı”
Bankacılıkta yapay zeka çalışmalarının ilk ürünlerinin çıkmaya başladığının belirtildiği “Bankacılıkta Hasat Zamanı” panelinde yapay zekanın sektöre nasıl değer kattığı örnekleriyle konuşuldu. Digitopia’dan Emir Sarıcalı’nın moderatörlüğünü üstlendiği panele Işıl Funda Öney Babacan (HSBC- CIO ve Bilgi Teknolojileri Grup Başkanı), Melikşah Utku (Albaraka Türk- Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür), Ümit Bilik (Türkiye İş Bankası- Veri Yönetimi Bölüm Müdürü) ve Tolga Durdu (Fibabanka – Genel Müdür Danışmanı) katıldı. Bankacılık sektöründe, müşterilere, iş süreçlerine ve çalışanlara değer katan yapay zeka uygulamalarına örnekler verildi. Yapay zeka çalışmalarının gelecekte hem mevcut kullanım alanlarının derinleşeceği hem de ekosistemin genişlemesiyle birlikte yeni kullanım alanlarına yayılacağı konuşuldu. Panelin son bölümünde yapay zekanın potansiyelinden faydalanmak için gereksinimler ile çalışmaların zorlukları ele alındı.
“Sigortacılıkta Akıllık Müşteri Takibi”
Zekeriya Öznam’ın (Katılım Emeklilik- Head of IT) moderatörlüğünü yaptığı “Sigortacılıkta Akıllık Müşteri Takibi” paneline Aziz Fahri Arkan (Avivasa- İş Teknolojileri Genel Müdür Yardımcısı), Mehmet Abacı (Anadolu Sigorta- CIO) ve Metin Demirel (Aksigorta Teknoloji, Dijital ve Bireysel Teknik Genel Müdür Yardımcısı) katıldı. Sigortacılıktaki yapay zeka yatırımlarına, bu uygulamaların kattığı değere değinen konuşmacılar yapay zekanın sigorta şirketlerinde hangi alanlarda kullanıldığını örnekleyerek, gelecekte kullanım uygulamalarına dair öngörülerini anlattı.
“Dijital Olgunluğunu Bilen Dijital Dönüşüm Liderleri”
TR AI Week’in ilk gününün son paneli “Dijital Olgunluğunu Bilen Dijital Dönüşüm Liderleri” oldu.Moderatörülüğünü Harvard Business Review Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Serdar Turan’ın yaptığı panelde konuşan Göksal Güngör (Assan Alüminyum’un CEO’su) Digitopia ile yaptıkları “Dijital Olgunluk Ölçümlemesi” çalışmasından bahsetti. Bu çalışmanın kurum içinde ciddi bir farkındalık ve hizalanma sağladığını ifade eden Göksal Güngör öğrenmiş oldukları dijital olgunluk skorunun önceliklerini, hedeflerini ve yatırımlarını şekillendirmekte önemli bir katkı sağladığını vurguladı. SabancıDx Genel Müdürü Burak Aydın ise, “Yeni Neslin Sabancısı” vizyonunun kalbinde dijital dönüşüm olduğunu, bundan ötürü de şirketlerin dijital olgunluk skorlarının düzenli olarak çıkarılmasının elzem olduğunu vurgularken bu alanda Digitopia ile iş birliği yaptıklarını ifade etti. TRAI Kurucusu ve Digitopia’nın Yönetici Ortağı Halil Aksu ise, “Dijital dönüşümün uzun bir yolculuk” olduğunu ifade ederek, şirketlere konuyla ilgili önemli tavsiyelerde bulundu.