Sony Europe, kendi üretimi olan AI işleme fonksiyonuna sahip IMX500 görüntü sensörlerinin, Envision tarafından Roma belediyesinde yürütülen üç akıllı şehir deneme projesinin merkezinde yer aldığını duyurdu. Bu projeyle, park yeri arayışında oluşan trafik yoğunluğunu ve hava kirliliğini azaltılması; yayaların dahil olduğu kazaların engellenmesi ve belediye otobüslerindeki kalabalığın en aza indirilmesi hedefleniyor.
Park yeri bulmak için seyir halinde olanların yarattığı hava kirliliğini ve trafik yoğunluğunu azaltmak üzere akıllı park sistemi sunan IMX500, deneme projesinin birincil amacı olarak karşımıza çıkıyor. Sürücüleri bulundukları noktaya en yakın ücretsiz park yerine bir akıllı telefon aplikasyonuyla yönlendirerek uyaran sistemin etkili olup olmayacağını değerlendirmeye yönelik bir deneme gerçekleştirilmesi planlanıyor.
Projenin kapsamı içerisinde her bir otobüste inip binenleri sayan, aşırı doluluk durumlarını tespit eden, otobüs seferlerinin daha iyi düzenlenmesini ve maliyet optimizasyonunu sağlayan, akıllı otobüs durakları uygulamasıyla, kapasiteyi optimize eden ve toplu taşıma ağının kullanımını artıran akıllı şehir sistemlerinin incelenmesi de yer alıyor.
Deneme projesinin Haziran ayında başlatılması bekleniyor.
AI işleme fonksiyonunun entegre edildiği ilk görüntü sensörü olan IMX500, proje için kullanılan konfigürasyon, ücretsiz bir park yeri, karşıdan karşıya geçmek üzere olan bir yayanın varlığı veya bir otobüse binen / inen insan sayısı ile ilgili gerçek zamanlı meta veriler çıkarmaya izin veriyor. Mahremiyet ilkesine uygun olarak hiçbir görüntü depolanmıyor ve sensörün dışına çıkmıyor.
Bu sayede gereken bant genişliği azaltılabiliyor, işlem hacmi mevcut şebekeler kullanılarak kolaylıkla karşılanabiliyor ve hem enerji hem de iletişim masraflarından tasarruf edilebiliyor. Tüm bunlara ek olarak sistem, vatandaşların mahremiyet endişelerinin de giderilmesini sağlıyor.
Sony Europe, şehirlerin farklı sorunlarını “Sensing as a Service” (SeaaS) iş modeliyle çözmelerine yardımcı olmak amacıyla akıllı şehir projelerinin geliştirilmesini ve uygulanmasını desteklemektedir.
Büyük şehirlerin karşı karşıya olduğu sorunlar: Araç trafiği, yoğunluk ve yaya güvenliği
Park yeri arayanların neden olduğu araç trafiği, kent sakinleri tarafından trafik sıkışıklığının en önemli nedenlerinden biri olarak görülüyor ve deneme projesinin, bu sorunun boyutlarına ışık tutması bekleniyor. Şehirlerde toplumsal hayata dair meselelerin çözülmesine yardımcı olmak üzere Sony’nin görüntüleme ve sensör teknolojisinden faydalanmak, IMX500 sensörlerin kalabalık şehirlerde karşılaşılan bazı sorunları nasıl hafifletebileceğini ortaya koyuyor.
Yayalar ve araçlar arasındaki ortalama mesafe, yaya güvenliğini ölçmek için kullanılan önemli bir ölçüttür. Deneme projesi, bunun nicel bir analizini ortaya koymayı ve yaya geçitlerine kurulan sinyalizasyon mekanizmalarıyla yaya kazalarının önlenmesini hedefliyor.
Sony Kurumsal İş Birliği ve Yatırım Genel Müdürü Antonio Avitabile’in konuya ilişkin yorumları ise şöyle: “Bu, Sony’nin akıllı görüntü çözümü ile bir yandan insanların mahremiyetine saygı gösterirken diğer yandan da müşterilerimizin amacına nasıl hizmet edebileceğini ortaya koyan açık ve somut bir örnek.
“Daha sürdürülebilir ve yaşanabilir şehirlere ulaşma vizyonumuz var ve sistem yükü artsa da aynı hizmet kalitesini koruyabilen IMX500 platformu sayesinde, bu süreci önemli ölçüde hızlandırabiliriz.”
Nasıl bir teknoloji kullanılıyor?
Roma’nın şehir merkezine Genius versiyon akıllı başlıklar yerleştirildi. Boş park yerlerinin yanı sıra otobüs duraklarında bekleyen, otobüse binen/inen ve karşıdan karşıya geçmekte olan kişi sayısını belirlemek üzere nöral bir ağı eğitmek amacıyla ön çalışma yapıldı.
Her Genius akıllı başlık, etraftaki yollara ve park yerlerine bakan iki sensörden oluşuyor. Sensörler, boş bir park yerinin tam lokasyonu, yayaların varlığı ve otobüs duraklarında bekleyen insan sayısı hakkında nöral ağlar tarafından işlenen gerçek zamanlı veriler gönderiyor.
Boş park yeri aplikasyonu
Boş park yerinin tam konumuna ilişkin veri, akıllı başlık üzerinden gerçek zamanlı olarak iletiliyor. Ardından bu veri, akıllı başlığa entegre edilmiş sensör tarafından, nöral ağlar kullanılarak anında işleniyor ve partner şirket Envision’ın bulut tabanlı yazılım platformuna gönderiliyor. Boş park yerinin koordinatları, bölgeye doğru gitmekte olan sürücünün kullandığı mobil cihazda görüntülenen bir haritada gerçek zamanlı olarak gösteriliyor.
Yaya güvenliği
Yayaların varlığı ölçümleniyor ve farklı lokasyonlar arasında karşılaştırılıyor. Nöral ağ sistemi, yaya geçidi üzerindeki yayaları tespit ediyor ve sürücülere uyarı mahiyetinde yanıp sönen bir sinyal gönderiliyor.
Akıllı otobüs durakları
Kuyruğun uzunluğuna, otobüse binen ve inen kişilere dair veriler, akıllı başlıktaki sensör tarafından nöral ağ üzerinde işleniyor ve otobüs taşımacılığı ağının planlamasını sağlamak ve zamanlamasını geliştirmek amacıyla, bu verileri bir araya toplayarak halk otobüsü ağını yöneten personelin kullanımına sunan Envision yazılım platformuna gönderiliyor.
Otobüslerin aşırı kalabalık olmasını önlemek, ulaşım ağını daha iyi yönetmek ve vatandaşların yolculuk deneyimini iyileştirmek üzere, otobüs kapasitenin üzerinde çalıştığında bunu ifade edecek bir değer katsayısıyla “kalabalık” sinyali veriliyor.