Türkiye’deki sanayiciler ve alt yapı projeleri için iddialı bir çözüm ortağı olduğu dijital dönüşüm alanında önemli yatırımlar ve çalışmalar hayata geçiren Mitsubishi Electric, Yıldız Teknik Üniversitesi tarafından düzenlenen “17. RLC Günleri” etkinliğine Gümüş Sponsor olarak katıldı. Mitsubishi Electric Fabrika Otomasyon Sistemleri Ürün Yönetimi ve Pazarlama Birim Müdürü Tolga Bizel, etkinlikte gerçekleştirdiği “Fabrikaların Dijital Dönüşüm Zamanı” sunumuyla etkinliği takip eden katılımcılarla sanayide dijitalleşme ve yapay zekâ alanındaki güncel teknolojiler hakkında bilgiler paylaştı. Fuar alanında yer alan online stantta ise katılımcılar Mitsubishi Electric çözümlerini yakından tanıma fırsatı elde etti.
Robotlar kendi aralarında haberleşebiliyor
Dijital dönüşümde yeni bir evre yaşandığını, günümüzde robot kullanımının hızla yaygınlaştığını ve fabrikalarda yapılan işlerin değiştiğini söyleyen Tolga Bizel; “Mitsubishi Electric olarak 2003 yılından beri kendi içimizde dijital dönüşüm süreci yaşıyoruz. e-F@ctory adını verdiğimiz dijital fabrika konseptimiz, dijitalleşen hayatımıza fabrikanın entegre edilmesini anlatıyor. e- F@ctory konsepti ile dijital dönüşümü sağlamış, dijital ticarete gerçek zamanlı olarak yanıt verebilen ve iş dünyasındaki birçok fiziksel kavramı dijital dünyaya taşıyabilmiş bir fabrikadan bahsediyoruz. Bugün e-F@ctory altyapısı sayesinde robotlar üretim hattındaki diğer ürünlerle haberleşebiliyorlar. Bilgileri insan kontrolünden bağımsız olarak hem kendi aralarında hem de fabrikayı kontrol eden ana sistemle paylaşıp verimliliği artırarak, değişen tüketici taleplerine hızla yanıt verebiliyorlar. Mitsubishi Electric’in Sanayi 4.0’a yanıtı olan e-F@ctory ile üreticilere geleceğin dijital fabrikalarını bugünden kurabilme imkânı tanıyoruz.” şeklinde açıklamalarda bulundu.
10 kat daha hızlı haberleşme imkanı
Fabrikalardaki dijital dönüşüm sürecinin detaylarına değinen Tolga Bizel, gelişen Monozukuri yapısı hakkında şunları paylaştı: “Gelişen Monozukuri, dijital dönüşümün iyileştirilmesi ve bilişim teknolojileriyle entegre edilerek dört ana başlıkta incelenmesi anlamına geliyor. Burada, ilk olarak karışımıza dijital dönüşümün en önemli yapı taşlarından olan akıllı sensörler çıkıyor. İkinci olarak ise haberleşme sistemlerinden bahsedebiliriz. Fabrikada çok hızlı bir endüstriyel haberleşme alt yapısına ihtiyaç var, çünkü akıllı sensörlerde üretilen veri miktarı çok yüksek ve eski haberleşme metotlarıyla veriyi iletmek mümkün değil. Mitsubishi Electric olarak bu konuda CC-Link alt yapısını kullanıyoruz. CC-Link endüstriyel haberleşme sistemiyle diğer haberleşme sistemlerine kıyasla 10 kata kadar daha hızlı haberleşebiliyoruz. Gelişen Monozukuri’nin üçüncü parçası ise üretilen ve çok hızlı transfer edilen verinin bulut sistemler ve serverlarda depolanması olarak öne çıkıyor. Son olarak, toplanan bu verinin anlamlı hale getirilmesi gerekiyor. Akıllı sensörler ve fabrikanın ürettiği verilerden anlam çıkardığı analitik yapı, gelecekte dönüşüm için bizim en çok öz kaynağımızı harcayacağımız noktalar olacak.”
Yapay zeka tabanlı fabrikalarda yeni nesil teknolojilerle yüksek verimlilik
Derin öğrenme, takviyeli öğrenme ve büyük veri analizi olarak üç ayrı şekilde yapay zekayı kullandıklarını bildiren Bizel, tüm bu uygulamaları MAISART başlığı altında gerçekleştirdiklerini söyleyerek sözlerini şöyle tamamladı: “Mitsubishi Electric’s AI creates the State-of-the-ART in technology (Mitsubishi Electric’in AI’sı ile en yeni teknoloji) ifadesinin kısaltması olan ‘MAISART’ ile yapay zeka tabanlı fabrikalarda ve tesislerde ekipman duruş süresi azalırken verimliliğin artırılması sağlanıyor. Makine öğrenmesi algoritmasını kullanan bu teknoloji, sensör verilerini analiz ettikten sonra farklı operasyonel durumlar arasında üretim makinesi geçişine ilişkin bir model oluşturuyor. Veriler anlık analiz edildiği için gerektiği zaman robotların yeni bir hızla çalışma sistemine geçmesi mümkün oluyor.”