Akıllı Fabrikalar üretim sektörü sohbetlerinin konuğu Redington Türkiye İş Birimi Yöneticisi Bora İncir ile IoT hakkında konuşuldu. R. Ekin Tazegül’ sordu, Bora İncir, anlık verinin endüstrideki önemi gibi konularda görüşlerini anlattı.
Gerçek zamanlı olması, şimdi şöyle düşünün. Artık hız çağındayız. Müşteriler, hemen cevap istiyor, hareket istiyor ya da hatta bazı yerlerde kestirimci kısımda, kestirimci bakım kısmında daha sorun çıkmadan haberim olsun istiyor. Hatta hiç etkilenmesin istiyor. Fabrikalarda da üretim sanayinde de aynı şey var.
“Öyle cihazlar var ki 1 saniye durması ya da çok kısa bir kesinti olması fabrikanın ciddi miktarda para kaybetmesine, üretimin aksamasına neden olabiliyor. Ama eğer biz bazı şeyleri anında anlayabilirsek hatta olmadan önce anlayabilirsek, o zaman ciddi fark yaratabiliriz. Yani üretim durmaz, üretim kapasitemiz aynen devam eder, planlamayı buna göre yapabiliriz.“
Onun için anlık veri, kritik oluyor. Bir örnek vermek gerekirse, örneğin; bir kapının açılıp, kapanması yani iki saniye… Otomatik bir kapı düşünün, basitten gidelim. Bunun açılıp, kapanması iki saniye sürüyor diyelim. Bu normal çalışma şekli. Bunun 2.5 saniye olması bir sorun olur mesela. Bu bazı durumlarda sorun olabilir, bazı durumlarda sorun olmayabilir. Yani mesela yeni bakımdan çıktı bu kapı, iki saniyede kapaması lazım, 2.5 saniye olması için hiçbir sebep yok. Ama 2.5 saniye olduğunda o anki şartlar altında buna ilgi gösterilmesi gerekebilir ki daha fazla bozulmasın ya da başka sonuçlara yol açmasın gibi bir örnek verebilirim. Tabii bu kapı, basit gibi görünebilir ama bunu birçok farklı şeyde düşünebilirsiniz, kendi iş süreçlerinizde düşünebilir. Ben basit olsun diye kapı örneğini verdim. Ya da aynı şekilde ikiye dönersek, 2.5 saniyede açıldı ama bakımının üzerinden üç ay geçmiş. Bu normal bir şey olabilir. Yani beklenebilir bir durumdur. Sonuçta oradan aldığınız verileri, anlık verileri hızlı işlemeniz ve ona göre, işinize göre, analitikten geçirip, karar vermeniz sizi, firmaları farklı yere taşıyacaktır. Müşterinizin, hepimizin müşterilerinin beklentisi, hızlı cevap vermek hatta önceden haber vermek. Yani bu kapı bozulmadan önce müşteriye haber vermek, bunun bakıma ihtiyacı olduğunu, bakım birimlerini yönlendirmek, üretimi aksamadan bunu yapmak, günümüz dünyasının rekabet koşullarında fark yaratacak bir konudur.