Amerika`da dayanıklı perekande ürünlerinde e-ticaret`in payı 2020 yılında yüzde 40`ın üzerine çıktı ve bu yıl da e-ticaret istikrarlı şekilde büyümeye devam ediyor. Bu nedenle, e-ticaret`in en önemli unsurlarından lojıstik ve depo hizmetlerine talep kelimenin tam anlamıyla patlamış durumda. Bu hizmet kapsaminda yer alan ana kalemler şöyle özetlenebilir: Ürünlerin Amerika`ya nakiyesi, Amerika`da depo; fulfillment (elleçleme); müşteriye kurye gönderimi; ürün iade hizmetleri…
Amazon gibi tartışmasız en güçlü lojistik depo altyapısına sahip firmalar dahi kapasıte sorunları yasamaya basladı.
Amerika`da ürün satan Türk firmaları cok daha büyük sorunlarla karsılastı. Örneğin Türkiye`den Amerıka`ya hem deniz yolu ile hem de uçak ile nakliye fiyatları yüzde 100 arttı. Ayrıca Amerika`da depolar yerel müsterilerine öncelik verdikleri icin birçok Türk firması farklı zorluklar yaşadı.
PANDEMİ DÖNEMİNDE ARTAN LOJİSTİK MALIYETLER NASIL KONTROL EDİLİR?
Akdeniz Amerikan Ticaret Odası, bu dönemde Amerika’daki iki deposu ile Türk firmalarına uçtan uca güvenilir servis sunmaya devam etti. Türkiye’deki temsilciğinin de yardımıyla firmalar Amerika”da kesintisiz lojistik hizmetler alabiliyor.
Pandemi döneminde Amerika genelinde lojistik hizmetlerin hemen hemen bütün kalemlerinde fiyat artışları yaşandı. Daha da önemlisi lojistik hizmetlerin sürdürülebilirliğinde sorunlar yaşandı. Yüksek talep ve çalışanlarında Covid vakalarının görülmesi gibi nedenlerle Amazon ve birçok firma krizlerle karşılaştı. Pandeminin etkisinin azalması ve yeni yatırımların yapılması sayesinde Amerika’da lojistik servislerde krizler ve sürdürülebilirlik sorunları aşılmaya başlandı. Ürün gönderiminden elleçlemeye kadar fiyatlar ortalama yüzde 15 düzeyinde artsa da en azından firmalar önlerini görebiliyor. Ülkeler arası nakliye gibi bazı kalemlerde bu artışlar çok daha yüksek düzeyler gerçekleşti.
MALİYET ÜRÜN FİYATININ YÜZDE 20`SİNİ GEÇMEMELİ
Genel olarak dayanıklı perakende ürünlerinde toplam lojistik maliyetlerinin ürünün satış fiyatının yüzde 20’sini geçmemesi hedefleniyor. Pandemi döneminde fiyatların artması bu marjı oldukça zorlamaya başladı. Bu nedenlerle Amerika’daki e-ticaret`ten pay almak isteyen Türk girişimciler çok daha dikkatli olmalı.
Son 6 ayda Türkiye’den Amerika’ya mikro ihracatla doğrudan ürün gönderen kurye firmalarının fiyatlarını artırması nedeniyle firmalar Amerika’da depo lojistik hizmetler almak konusunda çok daha istekli hareket etmeye başladılar. Birçok Türk şirketi Amerika’da depo arayışına girdi.
AMERİKA`DA TÜRK FİRMALARININ KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERİ
MATCH yetkilileri lojistik alanında Türk firmalarının yaşadıkları başlıca sorunları aşağıda sıralayarak bütün bu konularda firmalara çözüm sunduklarını ekliyorlar:
- Öncelikle Amerika’ya sık gelmeyen firmaların lojistik hizmet maliyetlerini kontrol etmeleri çok daha zorlaştı.
- Türk firmaları Amerika’da ilk satışa başladıkları dönemde az adetli gönderiler yaptıkları için birim maliyetleri yükseliyor. Ayrıca Amerika’da depo hizmetlerine son 1 yılda yoğun talep olması nedeniyle bazı depolar az adette gönderi yapacak olan firmalara hizmet vermiyorlar. Birçok firma yeni müşterilerine ilk 3 aydan sonra ayda minimum 700 – 1000 dolar gibi rakamlarda asgari lojistik hizmet alma şartı getiriyor. Eğer depo hizmeti alan firma bu rakamda hizmet almıyorsa sözleşme feshediliyor.
- Firmaların, depo lojıstik hizmetlerinde en fazla şikayet ettikleri konulardan biri de öngörülemeyen, sürpriz masraflar. Örneğin, ürünler standart paketlenmediği takdirde kamyondan depoya indirilmesi öngörülenden uzun sürdüğünde firmaya ilave masraf fatura ediliyor. Firmalar, Türkiye`de oldukları için bu süreci takip edemediklerinde güven sorunu ortaya çıkıyor. MATCH bu nedenle oldukça şeffaf bir fiyat politikası izliyor ve temel hizmet fiyatlarını ilan ediyor.
- Hazır giyim ve mobilya gibi birçok ürün kategorisinde, ürün iade yönetimi çok önemli bir konu. Mesela mobilya e-ticareti`nde eğer iade oranları yüzde 7’yi geçerse operasyonun kârlılığı kalmıyor. İlk operasyona başladıklarında hazır giyimde de iadeler yüzde 30’ları bulabiliyor. Karlılık için firmaların bu oranı yüzde 15`lere indirmesi gerekiyor. Yüksek iade oranları firmalara çok büyük lojistik maliyetler getiriyor. İade edilen ürünlerden bazıları yeniden satılamayacak durumda oluyor ya da satışa hazırlanması yüksek bir bedele karşılık geliyor. Yeniden satılamayacak ürünlerin ne yapılacağı da oldukça önemli bir sorun olarak duruyor.
- Birçok Türk girişimci, Amerika’da depo sorununu çözmek için Amazon FBA yapmayı hedefliyor. Ancak pandemi döneminde yaşandığı üzere sadece Amazon depolarına bağlı iş modelleri büyük riskler barındırıyor.
- Öte yandan Amazon ve Ebay dışında kalan neredeyse bütün e-ticaret platformları ilgili firmanın Amerika’da kurulu şirketi olmasını ve belirli adette ürünü firmanın ABD’de kendi stokunda tutmasını istiyor. Bu platformlar zaman zaman ilgili firmaların depolarını ziyaret ederek bu durumu kontrol de ediyorlar. Bu nedenle mutlaka Amerika’da fiili bir depo ihtiyacı ortaya çıkıyor.
- Firmaların lojistik sistemlerinin ilgili pazaryerleri ile teknolojik entegrasyonları da önemli bir konu. Amazon, Shopify ve diğer birçok platform, entegrasyon için web tabanlı API’leri kullanıyor. Bu nedenle entegrasyonları çok daha kolay… Ancak Macys, Nordstrom gibi klasik mağazacılık kökenli bazı pazaryerleri teknoloji entegrasyonunda EDI (Electronic Data Interchange) kullanıyor. Bu nedenle ilgili platformlarda ürün satan firmaların entegrasyonları daha fazla zaman alabiliyor. MATCH, diğer bütün başlıklarda olduğu gibi bu alanda da çözümler sunuyor.
AMERİKA`YA GITMEDEN LOJİSTİK OPERASYONUNUZU YÖNETİN…
Amerika’da karlı e-ticaret yapmak isteyen firmaların kaçınılmaz olarak Amerika’da depo hizmetleri alması gerektiği, aksi takdirde rekabetçi olamayacaklarını görülüyor. MATCH yetkilileri, Türkiye”deki temsilcilikleri aracılığıyla da firmaların Amerika`ya gitmeden Amerika`da rekabetçi, şeffaf lojistik hizmet almalarını sağladıklarını söylüyor.