Dijital istatistikler dendiği zaman akla gelen ilk global rapor We Are Social; 2022 4. Çeyrek raporu öncesinde 2023 için pazarlama faaliyetlerini şekillendirecek trendlere ve dijital dünyaya dair öngörülere yer verdiği 237 sayfalık bir rapor yayımladı.
2023 trendlerine hızlıca göz atmanız ve öngörüleri yakından takip edebilmeniz için IQUEEM Kurucusu Berkun Meral öne çıkan maddeleri sizler için anlattı.
1. 2023’ün sonuna kadar dünya nüfusunun yaklaşık üçte ikisinin çevrimiçi olması bekleniyor.
İlk web sitesi hayatımıza gireli 30 yıl oldu ve bu sürede 5 milyardan fazla insan çevrimiçi dünyaya dahil oldu. Gelecek yılın sonuna kadar internetin aşağı yukarı televizyonla aynı sayıda insana ulaşacağı tahmin ediliyor. Bugün 5,41 milyar kişilik bir TV izleyici kitlesi bulunuyor. İnternet kullanıcıları küresel TV izleyicilerinden çok daha hızlı büyümeye devam ederken bu iki sayının önümüzdeki 18 ay içinde neredeyse eşit olacağı düşünülüyor.
Çevrimiçi bağlanma sayısı artmaya devam etse de tüm dünyada çevrimiçi bağlanmayı zorlaştıracak ya da imkansız kılacak engeller hala bulunuyor.
2. İnternette geçirdiğimiz süre değişmiyor; içeriği değişiyor.
İnternet kullanıcıları gün içinde uyanık olduğu zamanların %40’ını çevrimiçi olarak geçiriyor. Son yıllarda internette geçirilen sürede belirgin bir artış olmamakla birlikte süre kullanımında farklı dijital faaliyetler arasında geçişi görüyoruz. Bu da 2023 yılında dijital platformların, kullanıcılara kalıcı değer sunmasının kullanıcıyı platformda tutma ekseninde önemli olacağını gösteriyor.
3. NFT dünyasının geleceği ne durumda?
Son dönemin en öne çıkan konularından biri NFT’lerdi. Araştırmalar artık çoğu insanın NFT hakkında bilgi sahibi olduğunu ortaya koyuyor. GWI Zeitgeist araştırması, çalışma çağındaki her 3 internet kullanıcısından 2’sinden fazlasının en azından şu anda bu terimi duyduğunu ortaya koyuyor. Yine aynı araştırma 10 kişiden 3’ünden daha azının bir NFT’nin ne olduğunu gerçekten bildiğini de söylüyor.
NFT konusundaki bilinirlik artarken aslında veriler popülerliğin ve işlem hacminin düştüğünü ortaya koyuyor. NonFungible.com’dan alınan verilere göre her ay NFT ticareti yapan cüzdan sayısının geçen yılın aralık ayındaki zirveden bu yana yüzde 80’den fazla düştüğü ve son 30 günde 200.000’den az cüzdanın NFT ticareti yaptığı gözlemleniyor. Ayrıca, NFT işlemlerinin birleşik aylık değeri, Eylül 2021’deki zirveden bu yana yüzde 90’dan fazla düşmüş durumda. Bunun arkasında spekülasyonların, alış-satışlarda dolandırıcılıkların yer aldığı da konuşuluyor. NFT’lerin 2023 ve sonrasında potansiyellerini yerine getirdiği görülmek isteniyorsa; özellikle dolandırıcılıklardan ve yeniliklerden uzaklaşıp faydaya odaklanılması öneriliyor.
4. Oyun sektöründe neler oluyor?
Çalışma çağındaki internet kullanıcılarının oyun konsolunda oyun oynayarak günde 1 saatten fazla zaman harcıyorlar ve buna akıllı telefonlar gibi diğer cihazlarda oyun oynamak için harcadıkları süre dahil değil.
ActivePlayer’ın analizi; Roblox’un aylık yaklaşık 200 milyon aktif oyuncu gördüğü ve Minecraft’ın 170 milyon aylık aktif oyuncuyla kullanıcı tabanlarını çektiğini gösteriyor. Video oyunların demografik yapılarına baktığımızda ise tüm demografilerde popülerliğini koruyorlar. Örneğin, 55-64 yaş arası kadınların neredeyse üçte ikisi oyuncu olduklarını söylüyor.
5. Sosyal medya platformları nasıl şekilleniyor?
Sosyal medya platformları arasında TikTok gücünü arttırmaya devam ederken; Facebook hakkındaki öldü söylentileri her yıl olduğu gibi de bu yıl da devam ediyor. Oysa Facebook 3. sıradaki yerini koruyor. En çok söylenen ise gençlerin Facebook’u terk ettiği. Dünya çapındaki verilere baktığımızda ise Nisan 2022’ye kıyasla Haziran 2022’de 1,35 milyon daha fazla gencin Facebook reklamı gördüğünü gözlemiyoruz. Başka bir deyişle, Facebook’un küresel genç kullanıcı tabanı büyümeye devam ediyor.
Rapordan öne çıkan diğer başlıklar ise şöyle;
– TikTok her ay 1 milyardan fazla insana ulaşıyor ve büyümesini sürdürüyor. Ancak bu büyümenin yavaşlamaya başlayacağı öngörülüyor. Ayrıca araştırmalar pazarlamacıların en az bir başka sosyal platformda tüm TikTok kullanıcılarının %99,9’undan fazlasına ulaşabileceğini ortaya koyuyor. Örneğin GWI’nin verileri, 16 ila 64 yaş arasındaki TikTok kullanıcılarının yüzde 84’ünün de her ay Facebook kullandığını gösteriyor. Bu da TikTok pazarlamasına odaklanmayan pazarlamacıların aslında kitleye farklı kanallarda temas ettiğini gösteriyor.
– Mesajlaşma platformları 2023 pazarlamasında önemli rol oynayacak. WhatsApp’ın Business uygulamasının 2. çeyrekte en çok indirilen 10 mobil uygulamadan biri olduğunu da göz önünde bulundurduğumuzda özellikle küçük işletmeler bu platformlara yatırım yapıp sistemlerini şekillendirmeye başlaması öngörülüyor.
– Giyilebilir cihazların yükselişi devam edecek. Dünya genelinde Fitbit veya Apple Watch gibi bir cihaza sahip olan yetişkinlerin sayısı artık oyun konsolu olan yetişkinlerin sayısından daha fazla. Bununla birlikte, akıllı saatler benimsendikçe insanlar telefonları ile daha az zaman harcamaya başlıyorlar bu da pazarlamacılar için bazı önemli sonuçlar doğuracak gibi görünüyor.