AR ve VR teknolojileri, gelecekte insanlığın belki de en çok yararlandığı teknolojiler haline gelecek. Son zamanlarda birçok dünya markası da VR ve AR teknolojilerinin bir arada kullanılmasına olanak tanıyan kullanıcı deneyimi yaratıyor. Artırılmış gerçeklik, bir nesneyi sanal düzlemde, 3 boyutlu bir şekilde bir alana yerleştiren “gerçek dünya” deneyimi sunmaya yardımcı olurken metaverse düzeyinde geliştirilmiş bir gerçek dünya deneyimi sunuyor. Kripto dünyasının da sıkı takip ettiği bu teknolojilerin, hızlı bir şekilde sektörü etkileyeceğine kesin gözü ile bakılıyor. Bybit, kripto sektöründe VR ve AR teknolojilerine kullanımına ışık tuttu.
Meta (eski adıyla Facebook) ise teknolojik gelişmeleri yakından takip ederken kısa bir süre önce fotoğraf ve video paylaşım uygulaması Instagram da benzersiz tokenlerin (NFT’ler) kullanıma sunulduğunu duyurmuştu. Bu güncelleme, NFT’lerin yaygınlaşmasını destekleme anlamında önemli bir adım olarak görülmüştü. Sosyal medya devi, NFT alanındaki yol haritasını ilk olarak geçtiğimiz Mayıs ayında duyururken, Ağustos ayında ise bir adım öteye taşıyarak, basın açıklamasında NFT’lerin kullanım alanlarını Afrika kıtası, Asya-Pasifik bölgesi, Orta Doğu ve Amerika kıtasında 100 ülkeye genişlettiğini açıkladı Ayrıca Coinbase Wallet ve Dapper ile cüzdan bağlantılarını ve Flow blok zincirinde mint edilen dijital koleksiyonları gönderme özelliğini de desteklemek istediklerini belirtti.
Yakın zamanda Instagram’ın Artırılmış Gerçeklik (AR)’in üst düzey görüntü teknolojisi kullanılarak piyasaya sunulan“ AR’da gör” özelliği ise NFT meraklıları tarafından yoğun ilgi görmüştü. Bu, AR teknolojisi sayesinde kullanıcıların dijital ortamdaki NFT’lerini kendi duvarlarına “asıp” görüntüleyebilme imkanı sağladı. İlk etapta NFT’leri görüntülemek için akıllı telefonların kamerası yeterli iken gelecekte eşsiz NFT’ler AR gözlükleri takılarak da görülebilecek. Meta, Instagram’ın Ethereum, Polygon ve yakında Solana blok zincirleri üzerindeki NFT’leri destekleyeceğini duyurmasının yanı sıra “entegrasyon” için Flow ile de işbirliği yapma ihtimalinin gündeme gelmesi, duyuruyu takip eden 24 saat içinde FLOW Token’ın ani bir yükselişle, %38 değer kazanmasını sağlamıştı.
Flow blok zinciri Kanadalı yazılım şirketi Dapper Labs tarafından 2020 yılında hayata geçirildi. Aynı yılın ilerleyen günlerinde Dapper Labs ekibi, kısa sürede büyük bir başarı elde eden NFT alım-satım uygulaması NBA Top Shots’u da kullanıcı deneyimine sundu.
Bu uygulama; basketbol severlerin, aynı spor koleksiyon kartları gibi NBA oyuncularının kısa kliplerini alıp-satabilmelerine ya da koleksiyonlarına ekleyebilmelerine imkan tanıyor. Flow blok zincirinde mint edilen mini klipler, mint edilen klibin düzenine ve sayısına bağlı olarak farklı şekillerde satışa sunuluyor.
Bu NFT’lerin taban fiyatları birkaç dolar civarı iken, farklı seviye eşsiz koleksiyonlar için fiyat aralıkları 500.000 dolar kadar çıkabiliyor. Uygulama kullanıma sunulduğundan bu yana toplamda 20 milyon dolara yakın satış gerçekleştirildi. 2021 yılının mart ayında işlem hacmi günde 9 milyon dolar üzerine çıkarken ve sonrasındaki süreçte satış hacmi günde yaklaşık 500.000 dolar ila 1 milyon dolar aralığında sabitlendi.
NFT’leri USD cinsinden satışa sunan ve bireylerin kişisel banka kartlarıyla NFT satın almalarına imkan tanıyan “Top Shots”, da bu gelişmelerle yeni kullanıcıları kolaylıkla bünyesine katmayı başardı. Bu şekilde Top Shots, bir milyondan fazla kişiye ilk kez blok zinciri teknolojisi deneyimleme imkanı sağladı. Bu durum, sadece kripto alanındaki deneyimli yatırımcılar ve finans kurumları için değil, “bir milyar kullanıcı” için bir blok zinciri oluşturmayı isteyen Flow’un pazarlama stratejisinin başarısının da bir özeti oldu.
Bir başka önemli şirket Spark AR ise yaptığı basın açıklamasında teknolojik güncellemelerin önemine değinerek, sanat eserlerine ve diğer öğelere dijital gerçeklik unsurları kazandırarak, sanal evrende daha somut olarak algılanmalarına olanak tanıyacak AR (Arttırılmış Gerçeklik) teknolojileri desteklediklerini duyurmuştu. “AR sayesinde NFT’lere sahip olmanın daha gerçekçi bir deneyim olacağını ve ortak mekân ve alanlarda kullanıcılar kendi deneyimlerini uygulama üzerinden arkadaşlarıyla paylaşıp, üzerine sohbet edip, deneyimlerini geliştirebileceklerini vurgulamıştı.
Microsoft, Meta ve Apple gibi teknoloji şirketleri ise gelecek yıllarda geliştirilmiş AR ürünlerini piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Bu durum aynı zamanda ‘Instagram’a entegre edilen NFT’ler Apple AR gözlüğü ile görüntülenebilecek mi, yoksa kullanıcıların cihazlarını değiştirmesi mi gerekecek?’ gibi farklı soruları gündeme getirirken, kullanıcılar bu gelişmelerle birlikte, güncel teknoloji deneyimlerini akıllı cihazlar ve uygulamalarla bir üst seviyeye taşıma imkanı yakalayacaklar.